fietsenwinkel oudenaarde

Hoe lager de rolweerstand van je band, hoe sneller je kan fietsen!

“Dit artikel is gebaseerd op de Racefietsbandengids van www.cobblescycling.com”

Hoe kan je sneller fietsen met dezelfde energie?
Wat is de ideale bandendruk? Heb je een grotere rolweerstand met bredere banden?
Het antwoord op al deze vragen vindt u in onderstaande blog.

Toegevoegd op 28 mei 2021
fietsenwinkel oudenaarde fietsen

De rolweerstand van een band zorgt ervoor dat je met dezelfde energie sneller kan fietsen! Niet enkel het type buitenband zorgt voor een lagere rolweerstand. Factoren zoalt type binnenband, bandbreedte, bandendruk, het type wegdek,... spelen ook een heel belangrijke rol.

De rolweerstand geeft aan hoeveel energie het kost om een band over het wegdek te laten rollen.

1. Type buitenband

Welk type band heeft welke rolweerstand? Continental Grand Prix 5000, Vittoria Corsa, Pirelli P-zero of …..?  De compounds/ rubbersamenstellingen van de band hebben veel invloed op de rolweerstand en de grip. Niet enkel de compound heeft invloed op de rolweerstand, ook de dradendichtheid van het karkas van de band en de anti-leklaag spelen een rol. Iedere band heeft dus een andere rolweerstand.

Bicyclerollingresistance.com heeft heel veel populaire racebanden onderzocht op rolweerstand en anti-lek eigenschappen. Neem dus zeker een kijkje op hun site.

2. Type binnenband

Hoe vreemd het ook mag klinken, ook de binnenband bepaalt mee de rolweerstand. De standaard butyl binnenbanden hebben ene hogere rolweerstand ten opzichte van een latex binnenband (ongeveer twee watt per band onder labo-omstandigheden). Bij een slechter wegdek zal de energie die je bespaart verder toenemen.

Nadeel van de latex binnenbanden is dat ze soms vrij prijzig zijn en langzaam leeglopen.

Bron: Bicycle Rolling Resistance

3. Tubeless

Tubeless rijden zorgt voor een lage rolweerstand. Uit de test van Bicycle Rolling Resistance blijkt dat je voor een lage rolweerstand even goed een lichte binnenband kunt monteren. Tubeless heeft  als voordeel dat de kans op een stootlek kleiner wordt en dat je daardoor eventueel met minder druk kan rijden. Steeds meer fabrikanten zetten in op tubeless rijden en dus zullen we dit de komende jaren dan ook steeds vaker zien.

Het grote nadeel van tubeless banden is dat het goed luchtdicht maken van een band soms een lastig karwei is. Stel jezelf dan de vraag of het aantal keer je lek rijdt per jaar dit gedoe waard is.

4. Bandbreedte

Ook de breedte van de band heeft invloed op de rolweerstand:

Hoe breder de band, hoe lager de rolweerstand!!!

Huh?  “ een bredere band is breder dus die heeft een groter contactoppervlak met het asfalt en daardoor meer vervorming en meer weerstand.” Dat is niet helemáál juist. Het contactoppervlak is namelijk hetzelfde, het heeft alleen andere vorm. Hieronder zie je links het contactoppervlak van een bredere band (breed en kort) en rechts het contact oppervlak van een smalle band (smal en lang). Het totale contactoppervlak hangt dus niet af van de bandbreedte.

cobbles wielrennen racefiets banden gids contactoppervlak

Hier is precies te zien wat het effect is van verschillende bandbreedtes op de rolweerstand onder verder identieke omstandigheden. De verschillen in rolweerstand zijn opmerkelijk. Een 28mm Continental Grand Prix 5000 band heeft minder rolweerstand dan dezelfde band in 23mm met dezelfde bandendruk van ongeveer 7 bar.

5. Het wegdek

Dit weet iedere fietser wel: mooi glad asfalt zorgt voor een lagere rolweerstand. Hoe meer oneffenheden in het asfalt, hoe meer vervorming in de band en dus een hogere rolweerstand. Dit is dus niets anders dan je gevoelsmatig al merkt.

6. Het gewicht op de banden

Hoe meer gewicht op de band drukt, hoe meer de band zal vervormen. Dit zorgt voor een hogere weerstand.

7. De bandendruk

Door de bandendruk goed in te stellen kun je qua rolweerstand direct al enkele wattages winnen.

Vroeger werd vaak aangenomen dat een hogere druk gelijk staat aan minder rolweerstand. Dit is inmiddels achterhaald. In laboratoriumomstandigheden klopt het dat meer druk minder weerstand betekent. Echter, op oneffen terrein, verlies je snelheid als je banden hard zijn. Dit komt doordat er met een harde band energie verloren gaat door het feit dat de fietser en de fiets opgetild moeten worden. De energie die hierin verloren gaat is groter dan de energie die verloren gaat in de vervorming van de band. Onderstaande grafiek laat zien vanaf welke druk de rolweerstand omhoog gaat op diverse ondergronden.

cobbles wielrennen racefiets banden gids rolweerstand ondergrond wegdek

Bovenstaande meetresultaten gelden voor een Continental Grand Prix  25mm band  voor een rijder van 86 kg (incl. fiets) in een tijdritpositie (dus met een 50%-50% gewichtsverdeling over de wielen). Wat opvalt is dat de rolweerstand (‘Crr’ op de grafiek) op gloednieuw asfalt al omhoog gaat bij een druk die hoger is dan 7,6 bar (110 PSI). Op normaal asfalt ligt die grens al bij 7 bar. Voor beiden geldt een gewicht van 43 kg per wiel. Heb jij meer gewicht op je wiel? Dan mag je meer druk in je band doen. Heb jij minder gewicht op je wiel? Dan dus minder druk.

HOE HARD MOET IK MIJN BANDEN OPPOMPEN VOOR EEN OPTIMAAL LAGE ROLWEERSTAND?

Op basis van de resultaten uit bovenstaande grafiek en op basis van enkele vuistregels uit de natuurkunde, kun je je ideale bandendruk redelijk nauwkeurig schatten.

Om de bandendrop (hoeveel een band inzakt onder belasting – bijna altijd een paar millimeter) hetzelfde te houden zou je volgens onderzoek ongeveer 0,7 bar per band moeten bijpompen voor iedere 5kg extra gewicht (op 86kg inclusief fiets) op die band. Michelin geeft ongeveer hetzelfde aan. Ze geven daarnaast het advies altijd tussen de 5 en 8 bar te blijven. Vaak wordt geadviseerd om 0,5 bar minder in je banden te pompen wanneer je banden 2mm breder worden.

Voorbeeld

Stel je weegt 86kg inclusief fiets, je fietst met name over gemiddeld asfalt, je hebt 25mm banden op een 15mm velg (zodat de werkelijke breedte 25,8mm is), dan pomp je je banden als volgt op:

Voor: 6,7 bar

Achter: 7,2 bar

Pomp er een halve bar extra bij als je banden 2mm smaller zijn en een halve bar minder als je banden 2mm breder zijn. Doe er dus een ongeveer 0,7 bar bij voor iedere 5kg die je zwaarder bent en 0,7 bar minder voor iedere 5 kg die je lichter bent.

Let erop dat je binnen de toleranties van de druk van je band blijft. Als je veel over randen en hobbels rijdt, pomp dan uw banden wat harder op zodat u een stootlek voorkomt.