ECHTE GRAVEL AERODYNAMICA
Gravel racen is snel en aero is echt belangrijk, maar het is niet zo snel als wegracen dus de eisen zijn anders. Het Factor OSTRO Gravel frame is zorgvuldig geoptimaliseerd voor de snelheden waarmee je gaat rijden. Ons team gebruikte een ‘zoned aero’ strategie.
Bij het ontwerp van de voorkant van de fiets concentreerde Factor zich op aerodynamica omdat die een schone, of vrije luchtstroom ontmoet. Lichtheid en rijkwaliteit waren voor het ontwerpen van de achterkant de topprioriteiten. Er werd veel tijd besteed aan de balhoofdbuis, waar een geheel nieuwe buisvorm aanzienlijke weerstandsverminderingen opleverde. De techniek is geworteld in de ruimtevaart, maar alles wat je echt moet weten is dat de OSTRO Gravel je sneller bij de finish brengt, en met minuten, niet met seconden.
45 MM BANDENSPELING
De OSTRO Gravel biedt een royale bandenspeling van 45 mm in zowel 700c als 650b, waardoor je de opties en mogelijkheden hebt om de zwaarste routes en evenementen aan te pakken. Dit is een echt cijfer, met 4 mm speling aan weerszijden volgens de ISO-normen, dus de OSTRO Gravel is supergeschikt in modderige omstandigheden. Dat werd bewezen tijdens de koningin der gravelraces, de 2022 Unbound 200, waar zware regen het parcours bruut maakte en de OSTRO Gravel naar een top-10 finish reed.
BLACK INC THIRTY FOUR CARBON GRAVEL WIELEN
De nieuwe Black Inc THIRTY FOUR wielen zijn – net als de OSTRO Gravel zelf – gericht op snelheid op gravel. Hun 34 mm diepte zorgt voor maximale aero-winst, terwijl het gewicht tot een minimum wordt beperkt en een te groot zijvlak van velg en band wordt vermeden. Ze zijn het meest aerodynamisch met een 32 mm band voor all-road gebruik, maar ook zeer effectief voor gravelbanden tot 43 mm. De interne breedte van 25 mm laat grotere banden beter toe. De hookless velg is ontworpen om gemakkelijk tubeless banden te monteren, in de meeste gevallen met een gewone voetpomp. De velg bevat een secundaire schouder die de band stevig op zijn plaats houdt bij een snelle leegloop, zodat je gecontroleerd tot stilstand kunt komen. De Black Inc naven draaien op CeramicSpeed lagers voor ultieme efficiëntie.
BLACK INC AERO INTEGRATED BARSTEM
Het middendiepte aero profiel is het resultaat van onderzoek en ontwikkeling, eerst met behulp van CFD (computational fluid dynamics), daarna door het testen van prototypes in een windtunnel. Het resultaat is dat het beter presteert dan toonaangevende merken aero racesturen en dat bij een uitzonderlijk laag gewicht. Bovendien is het stuur even comfortabel als snel, dankzij de zeer verfijnde ergonomie, die meer steun biedt voor een natuurlijke polshoek op de toppen, meer polsruimte en handposities dankzij de afgeschuinde hoeken, een druppelvorm die rekening houdt met de langere reikwijdte van de nieuwste Shimano en SRAM shifters en een 7-graden flare die begint onder het bevestigingspunt van de shifter. De flare voegt 3 cm breedte toe in de drop, een getal dat zorgvuldig is afgestemd op alle toepassingen, want het Aero Integrated Barstem is ontworpen om zowel voor de OSTRO Gravel als de OSTRO VAM dubbele diensten te draaien. De nieuwe Aero Integrated Barstem krijgt ook een GoPro-stijl computerbevestiging, met hoekverstelling en een beter ondersteunde tweede bevestiging voor een lamp of actiecamera.
STUURGEOMETRIE GEOPTIMALISEERD VOOR ALLE BANDENMATEN
Veel all-road en gravel fietsen hebben moeite om zowel on- als off-road effectief en zelfverzekerd te sturen, en eindigen meestal met een onbevredigend compromis van zachte besturing en bescheiden bandencapaciteit. De OSTRO Gravel doorbreekt die mal door de bandenmaat een integraal onderdeel van de geometrie te maken. Bredere banden hebben ook een grotere buitendiameter (of rolomtrek), waardoor de werkelijke, of ‘resulterende’ naloop van een fiets toeneemt; smallere banden hebben een kleinere buitendiameter, waardoor de resulterende naloop afneemt. Deze resultaten komen overeen met het rijgedrag dat je wilt wanneer je op die respectievelijke banden rijdt, dus hebben we bij het ontwerp de resulterende naloop als prioriteit genomen. Gezien de racefocus van de fiets kozen we voor een trailwaarde aan de iets snellere kant voor gravelgebruik, terwijl we bij de keuze van de vorkhoek prioriteit gaven aan de balhoofdbuishoek. Dit leidt tot een snel rijdende gravelfiets op 43mm banden en een even bevredigende en nauwkeurige all-road machine op 32s, zonder floppen bij lage snelheden.
Intwiel is officieel factor-dealer in België